Många företag som använder Microsoft Dynamics 365 CE (CRM) kan från tid till annan behöva ha resursförstärkning i sina projekt. Ofta har man genomfört implementation av systemstöd för ett tag sedan, man kanske förvaltar plattformen med egna interna resurser och dessa kanske inte är tillräckliga eller tillgängliga på grund av andra projekt internt. Det kan också vara så att man har haft en partner men av någon anledning inte arbetar ihop längre.
Här finns goda möjligheter att få in hög kompetens med djup och bredd i erfarenhet som en resurs i dessa projekt genom att tillsätta en konsult som passar precis på det behov som finns kortsiktigt eller långsiktigt.
Då är det viktigt att
- hitta rätt person som passar i den arbetsgrupp som ansvarar för vidareutvecklingen på ett personligt plan
- hitta rätt person som har erfarenhet och kompetens kring uppgiften eller arbetet som skall utföras
- hitta rätt person som kan bidraga med tillräcklig tid, kanske mellan 20-100% under en viss period
Fördelarna med detta är att man får någon utifrån initialt som kommer med insikter och erfarenheter som ofta kan bidraga på ett väldigt bra sätt och med kreativitet och kunskap kan höja nivån i det arbete som behöver genomföras. Att konsulten som kommer in har arbetat i många andra liknande projekt hos andra kunder är ofta också något som tillför mycket värde.
Ett CRM-projekt tar aldrig slut, när implementationen är klar initialt, börjar det stora arbetet, dvs att förvalta, vidareutveckla och säkerställa att systemstödet supporterar företaget/organisationen och det är normalt ett arbete som ständigt behöver vårdas och utvecklas. Dock är det ofta så att behovet av resursförstärkning förändras över tid och det kan vara svårt att hantera detta med egna interna resurser i alla lägen eller kanske med sin nuvarande partner.
Om ni vill få lite mer tips och råd hur man skall tänka och agera när dessa behov uppstår, så berättar vi gärna lite mer om vår erfarenhet av detta, då vi har varit med i en rad kundstyrda projekt som just resurskonsulter under många år och arbetar med detta dagligen i vår verksamhet.
Stefan Simonsson, lösningsarkitekt, Zync.