Vikten av kvalitet i CRM-data

Enligt vår erfarenhet på Zync, så är en stor orsak till att man inte uppskattar sitt CRM-system att kvalitet på data är för dålig. Användare upplever inte att den data som finns är relevant eller tillförlitlig.

Att uppdatera ett CRM-system kan vara tidskrävande, kräva talang som administratör och ibland krävs man som användare på att registrera saker som man inte förstår nyttan med. – Varför skall jag lägga in detta?

Därför är en av de viktigaste frågorna man kan ställa sig vilken data och varför denna data skall hanteras. Hur gör men det då?

Fråga de som använder systemet vad dom använder för information och varför. På vilket sätt gör denna information att dom blir mer effektiva? Skala sedan bort allt som inte är affärskritiskt och skapa motivation för att tillföra den information som är viktigast och se till att underhålla denna information över tid.

Detta är nog så svårt och kräver en hel del insats men ger alltid mångfalt tillbaka i bättre användande, högre nöjdhet från användare samt säkerställande av korrekt användbar information för många ändamål.

Olika CRM-verktyg på marknaden har dessutom möjligheter att skapa automation kring en stor mängd datainsamling som är kritisk. Undersök de möjligheterna också för högre framgång.

GÖTEBORG
Östra Hamngatan 46-48
411 09 Göteborg

STOCKHOLM
Regeringsgatan 109
111 39 Stockholm

KALMAR
Storgatan 28
392 32 Kalmar

MALMÖ
Stjärnplan 3
216 18 Malmö

CERTIFIERINGAR

Image
Image
Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.