Revitalisering av er CRM plattform – Nuläge (del 1)
Vi lever i en föränderlig värld och den ökade digitalisering ställer förnyade krav på våra digitala plattformar. Handen på hjärtat – ger vi vårt CRM system den omtanke och kärlek som det förtjänar?
Ni kanske stöttade säljkåren för ca 5 – 10 år sedan och genomförde att CRM projekt med hög ambitionsnivå. Ni lyckades skapa ordning och reda på kunder och kontakter. Fick en hyfsad kontroll på affärsläget. Vi lever i en föränderlig värld och eldsjälen som drev projektet med att implementera CRM systemet har under dom senaste åren fått andra uppgifter inom företaget. Ni har kanske genomfört en omorganisation av säljavdelningen. Kvaliteten på kundinformationen har försämrats och hanteringen av affärsmöjligheter i systemet avspeglar inte er nuvarande säljprocess.
Oavsett plattform och systemstöd var det ett klokt beslut. Alla plattformar har under dom senaste åren utvecklats med mycket ny funktionalitet som ni betalar för men som ni kanske inte utnyttjar idag. Vissa säljare hos er använder systemet i sitt dagliga arbete medan andra säljare använder systemet som en adressbok. Säljledningen har små möjligheter att få kontroll på affärsläget via systemet och mer och mer tid läggs i interna möten för att manuellt sammanställa affärer på gång.
För oss på Zync är CRM inte enbart datorer och programvara utan ett övergripande synsätt på CRM ur ett affärsstrategiskt perspektiv. CRM är en förkortning av Customer Relationship Management och vi på Zync definierar CRM som en strategi för att identifiera och utveckla långsiktiga och lönsamma kundrelationer.
I nästa inlägg kommer vi att berätta om hur vi tillsammans med er kan revitalisera ert viktigaste stödsystem för intäktsgenerering och hur vi kan ge er säljorganisation ett skräddarsytt uppdaterat säljverktyg.
Ulf Davidson, projektledare Zync