Hur man lyckas med kalla samtal!
50% svarar på samtal, det är fortsatt det bästa sättet att få tag i potentiella kunder. Dock kräver det att man har en bra arbetsprocess, ett tydligt erbjudande som sparar pengar och/eller skapar effektivitet för kunden. Vem orkar lyssna på någon som inte skapar värde?
Fundera igenom vad kunden har för nytta av dig. Vad är det i ditt erbjudande som faktiskt skapar förändring i kundens verksamhet. Vad är dina första 15 sekunder som du säger? Detta kallas ofta elevator pitch, eller att du pratar med någon i ett tidsfönster om 15 sekunder innan dom tappar intresse.
Alla har vi haft förmånen av telefonsäljare, som egentligen är ärliga i sin ansats men som vi känner kanske eller kanske inte är kletiga. Samtidigt finns det mycket värde av att lyssna på dem, inte avfärda direkt utan försökt förstå vad dom säger. Visa respekt för deras arbete och förstå att alla som jobbar med telefonförsäljning har ett gott syfte egentligen, dvs sälja en produkt/tjänst som är hela deras företags idé.
Om inte annat kan vi lära oss mycket av detta för att slipa vårt egna erbjudande och hur vi kommunicerar. Att på 15 sekunder beskriva hela vårt företags förträfflighet är mycket svårt. Detta skall alla i bolaget känna till och kunna kommunicera dag som natt. Vad gör vi, vem gör vi det för, och hur kan dom räkna hem investeringen? Bra utgångspunkt för alla verksamheter oavsett kommula/privat inriktning.
Några tips:
1. Ha en bra lista av potentiella kunder att bearbeta
2. Ha en bra pitch som verkligen visar på det värde du skapar för just den kund du bearbetar (kan vara timmar av förberedelser)
3. Sälj in ett möte, inte produkt eller tjänst (svårt att sälja på telefon vid en första kontakt)
4. Sätt av tid varje dag för detta, man blir bättre med kontinuitet, detta är ett hantverk.
5. Skapa momentum internt och skapa belöningssystem, ej monetära utan klapp på axeln och synlighet för dem som lyckas.
6. Mät vad som funkar och vad som inte funkar.
I sämre tider är detta viktigare än någonsin, det är bara att sätt igång och korrigera, effektivisera och leverera.
Daniel Evers, Zync Customer Management AB